IVM wordt bestuurd door de algemene vergadering en de raad van bestuur.
De Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) staat in voor de ophaling en verwerking van huishoudelijk afval in 14 gemeenten in de regio Meetjesland-Leiestreek.
Het beleid van IVM wordt bepaald door de algemene vergadering waarin alle deelnemende steden en gemeenten vertegenwoordigd zijn. De algemene vergadering keurt het meerjarenplan goed, stelt de begrotingen vast en keurt de jaarrekeningen en resultaatsbestemmingen goed. Alle belangrijke beslissingen die invloed hebben op de uitvoering van het lokale beleid en de lokale financiƫn, worden door de algemene vergadering genomen na bespreking in elke gemeenteraad van de deelnemende steden en gemeenten.
IVM wordt bestuurd door een raad van bestuur, samengesteld uit 14 vertegenwoordigers met stemrecht (1 per deelnemende gemeente of stad) en 3 leden met raadgevende stem. De vertegenwoordigers worden voorgedragen door de gemeenteraden.
De bestuursvergaderingen worden bijgewoond door volgende vertegenwoordigers, conform de beslissing van de Algemene Vergadering van 19 maart 2025:
de heer Kim Martens (Lievegem - voorzitter), de heer Filip Huysman (Evergem - 1ste ondervoorzitter), mevrouw Tess Minnens (Deinze - 2de ondervoorzitter), de dames Lieselot Bleyenberg (Merelbeke-Melle), Peggy Demoor (Gavere), Luca Pauwels (Merelbeke-Melle) en Daphny Roegiers (Sint-Laureins) en de heren Kris Ally (Aalter), Nic Van Zele (Assenede), Filip Smet (Eeklo), Stefaan Buyck (Kaprijke), Henk Deprest (Maldegem), Bert Seynhave (Nazareth-De Pinte), Patrick De Greve (Sint-Laureins), Steven Van Troys (Zulte), Tim Renshofer (Gavere) en Louis Notte (Sint-Martens-Latem)